dinsdag 26 oktober 2010

Blog Feedback Martijn van Dijk...(week 6)

In het kader van deze cursus zal er twee keer feedback gegeven worden op een blog van een medecursist. Het tweede blog waar ik feedback op zal geven is die van Martijn van Dijk. Allereerst zal ik ingaan op de vormgeving van zijn blog. De blog oogt fris en levendig. Het refereert aan nieuwe media en heeft qua vormgeving een originele en creatieve insteek. Het gebruik van afbeeldingen versterken de strekking van de artikelen en bieden daardoor relevante meerwaarde. De opbouw van de blog is overzichtelijk en duidelijk. Hij maakt gebruik van twee tabbladen die opgedeeld zijn in lesstof en actualiteiten die gerelateerd zijn aan deze lesstof. Hiermee creëert hij een duidelijk onderscheid. Maar persoonlijk denk ik toch dat het beter is dat de actualiteiten geplaatst worden binnen de lesstof. Het refereert namelijk aan elkaar, wat weer ten goede kan komen van de artikelen. Het versterkt elkaar.

Ondanks dat de blog van Martijn momenteel nog maar één artikel (week 2: Beter goed gejat…) bevat zit het inhoudelijk goed in elkaar. Hij beschrijft beknopt en duidelijk de essentie van de verplichte literatuur en leidt zijn artikel goed in door een persoonlijke tint er aan mee te geven. Hierdoor blijft het artikel interessant om te lezen en blijkt dat hij de literatuur goed beheerst. Hij begrijpt waar de literatuur over gaat en kan het goed aan elkaar relateren. Het mooie in zijn artikelen is dat hij verbanden legt tussen de literatuur en de gastspreker dit maakt de artikelen relevant en leuk om te lezen. Waar ik persoonlijk wel wat aanmerkingen op heb is dat de artikelen voornamelijk vanuit eigen emotie geschreven zijn. Ze zijn voornamelijk gestoeld op eigen meningen, wat ten koste gaat van het academische niveau van de artikelen. Het neigt naar een persoonlijke reflectie op de literatuur en de gastcollege. Hij schrijft bijvoorbeeld het volgende: Ergens vond ik het persoonlijk altijd een beetje jammer als artiesten ‘samples’ gebruiken van andere artiesten”. Het is goed dat hij een eigen mening heeft, maar zal hij dit ook daadwerkelijk moeten onderbouwen, dus het ‘waarom?’. Hij zou daarom zijn eigen meningen meer moeten onderbouwen met relevante bronnen, zodat het academische karakter beter wordt benadrukt.

De schrijfstijl van Martijn is zeer duidelijk en goed geschreven. Hij kan helper en to-the-piont schrijven. Alleen schrijft hij voornamelijk vanuit eigen perspectief. Dit doet hij erg goed, maar gaat ten koste van het academische karakter. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de onduidelijkheden betreffende de manier van schrijven binnen deze cursus. Hij maakt namelijk veel gebruik van ‘ik’, waardoor ik het gevoel krijg dat hij de artikelen meer vanuit emotie en eigen visie schrijft, dan vanuit een academisch perspectief. Maar ik ben er wel van overtuigd dat na de nodige feedback hij dit zeker zou kunnen verbeteren, want de manier van schrijven is zeer helder en goed leesbaar.

Tenslotte maakt Martijn wel gebruik van bronvermeldingen, maar doet dit niet op correcte wijze. De auteurs worden niet op de juiste wijze benoemd. De naam van de auteurs worden wel benoemd, maar de jaartallen en/of bladzijdes blijven achterwege. Daarbij worden de gebruikte auteurs niet onderaan de bronvermelding geplaatst. Daarentegen worden de gebruikte websites wel netjes vermeld in de bronvermelding. Dit betekend dat hij wel degelijk weet hoe het moet, maar zal hij voortaan iets completer moeten zijn in deze bronvermelding, zowel voor de gebruikte literatuur als voor het onderbouwen van zijn meningen.

Ik vind de blog van Martijn kortom een creatieve, structurele en overzichtelijk blog. De artikelen zijn compleet en sterk geschreven. De literatuur en gastcolleges worden goed aan elkaar gerelateerd wat ten goede komt voor de relevantie van de artikelen. Daarentegen missen de artikelen het academische karakter doordat het voornamelijk gestoeld is op eigen meningen. Dit kan voorkomen worden door ze goed te onderbouwen met relevante bronnen, die op haar beurt weer op juiste wijze verwerkt moeten worden binnen de tekst en aan het einde van de tekst. Persoonlijk denk ik wel dat Martijn met de nodige feedback zijn blog zeker zal verbeteren, want hij laat wel zien dat hij de stof goed begrijpt en beheerst.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jordy,

    Bij deze mijn feedback op je blog!
    http://www.robinwouters.nl/main/2010/11/07/feedback-geven-op-blog-2/

    Groeten,

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jordy,

    Bedankt voor je beoordeling van mijn weblog.
    De meeste punten die je noemt komen overeen met de punten die Lara Coomans al eerder gaf bij de eerste beoordeling. Sindsdien heb ik niet de kans gehad mijn blog te updaten of aan te passen.

    Ik kan me goed vinden in de meeste punten van kritiek die je benoemd. Toch moet ik zeggen dat ik er bewust voor heb gekozen 'uit emotie' te reageren op de stof van de cursus en daarbij mijn eigen mening te geven. Dit leek mij persoonlijk juist een toevoeging aan het weblog aangezien iedereen de lesstof anders ervaart en hier een andere mening over heeft. Ik ben het met je eens dat dit af en toe misschien wat genuanceerder of beter onderbouwd had gekund.

    Zoals ik eerder al bij het commentaar van Lara Coomans zei leek de gekozen opmaak mij wel verfrissend en hoopte ik zo het weblog wat minder droog te maken. (Ik doel hierbij op de onderdelen als de afbeeldingen, de tabbladen etc.)

    Ook heb ik er bewust voor gekozen om de colleges, de actualiteiten en de reflecties (het zijn nu drie tabbladen geworden) op aparte pagina's te zetten om zo het blog overzichtelijk te houden. Ik kan me zeker vinden in jouw mening dat het bij elkaar aansluit en daarom bij elkaar geplaatst moet worden maar toch heb ik voor deze manier gekozen.

    Ten slotte wil ik je nogmaals bedanken voor je uitgebreide beoordeling van mijn weblog.
    Met vriendelijke groet,
    Martijn van Dijk

    BeantwoordenVerwijderen