zondag 17 oktober 2010

Groepsdossier...(week 5)

Het onderwerp ‘Politiek en Nieuwe Media: Participatie’ stond centraal binnen het vijfde debat. Dit was tevens het debat waarbinnen wij – bestaande uit Julia Nuesslein, Pim Kitzen, Arno Gils en  Jordy Bossen – als debaters plaats mochten nemen en de volgende stelling mochten verdedigen en/of aanvallen:

"Het gebruik van sociale media door politici heeft een positieve invloed op de inhoud van het politieke debat onder mensen van 18 t/m 35 jaar”

Voorafgaande aan dit debat waren we – in overleg – er al snel achter dat we een andere structuur wilden aanhouden ten opzichte van de voorgaande debatten. De voorgaande misten in ons optiek dynamiek en levendigheid. Het geen wat wij juist wel terug wilden zien binnen ons debat. We trachtten dit te behalen door allereerst drie partijen aan te stellen. Één partij was voor de stelling en twee partijen tegen. De twee tegen partijen hoorden niet bij elkaar en konden daardoor wel verschillen van mening (nuance verschillen). Daarnaast wilden we met name het publiek er bij betrekken. We wilden dat ze interactie hadden binnen het debat. Dit probeerden we te realiseren door het tweede deel van het debat volledig vrij te laten, dus geen tijdslimieten. Ieder voor zich en het gehele publiek kon mee debatteren. 


Evaluatie
Terugkijkend op het debat zijn we allen tevreden met hetgeen wat we gepresteerd hebben. Dit name doordat we geprobeerd hebben een ander soort structuur te gebruiken. We wilden echt iets anders neer zetten. We denken dat dit zeker gelukt is, maar hebben we ook gemerkt dat het zeker niet perfect was. Met name de stelling zorgde voor onduidelijkheid binnen het debat. De formulering van de stelling werden zowel door de drie partijen als door het publiek anders geïnterpreteerd. Dit kan enerzijds te wijten zijn aan het feit dat wij onderling niks voorafgaand aan het debat naar elkaar gecommuniceerd hadden en anderzijds had de voorzitter wellicht de stelling nader moeten toelichten, om zodoende alle onduidelijkheden weg te halen.

Naast de onduidelijkheden was het debat levendig en intens alleen bleef het te veel aan de oppervlakte. Het debat ging inhoudelijk niet de diepte in, waardoor alle drie partijen min of meer met dezelfde argumenten bleven komen. Hier had de voorzitter meer in moeten grijpen, waardoor het debat inhoudelijk sterker had kunnen worden. Maar al met al mogen we tevreden zijn met onze originele en creatieve manier  van debatteren.


Bronnen

Arno Gils
Borgida, E. en Stark, Emily N. “New Media and Politics: Some Insights From Social and Political Psychology”American Behavioral Scientist 48 (2004): 1-467

Fanselow, J. “Community Blogging: The New Wave of Citizen Journalism” National Civic Review (2008): 

Fasseur, B. “17 verschillen tussen sociale media en traditional marketing” [2009] Marketingfacts – 20-10-2010http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090511_17_verschillen_tussen_social_media_en_traditionele_marketing

Geurtsen, J. “Politiek & sociale media in aanloop naar 9 juni” [2010] Marketingfacts – 20-10-2010http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100413_politiek_sociale_media_in_aanloop_naar_9_juni

Graham, T. S. “Talking politics in the net-based public sphere” [2009] Universiteit van Amsterdam – 20-10-2010 http://dare.uva.nl/en/record/314852

 Mediawijzer “Politiek en Sociale Media” [2010] Mediawijzer – 20-10-2010 http://www.mediawijzer.net/?q=dossiers/publiek/politiek-en-social-media

Pearson, S. en O`Connell, F. “Avoiding Social Media Pitfalls” Down Home Digital (2010): 43

Pearson, S. en O`Connell, F. “Minding Your Social Media” Down Home Digital (2010): 44-4

Steeman, J. “Blogocratie” [2005] Blogocratie http://www.minitrue.nl/blogocratie/blogocratie.pdf


Jordy Bossen

Castells, Manuel. “Communication, Power and Counterpower in the Network Society.” International Journal of Communication 1 (2007): 238-266.

TNS NIPO, “Digital Life”, 2010 (http://discoverdigitallife.com/)

TNS NIPO Publicaties. “Het gaat om de inhoud, niet om de poppetjes”. De Volkskrant, 5 juni 2010 (http://www.tns-nipo.com/pages/nieuws-pers vnipo.asp?file=persvannipo\artikel_volkskrant_stemmotieven-05062010.htm)



Pim Kitzen

K. Brants & Ph. van Praag (red.), Politiek en media in verwarring. De verkiezingscampagnes in het lange jaar 2002, Amsterdam: Het Spinhuis

Castells, Manuel. “Communication, Power and Counter-power in the Network Society.” International Journal of Communication 1 (2007): 238-266.

Effing, Huibers, Krosse. Social media en politiek: gelijke middelen, gelijke macht? Onderzoek naar de impact van Social Media op de Nederlandse Tweede Kamer van de Staten Generaal verkiezingen van 9 juni 2010. 2010

Geurtsen, J. “Politiek & sociale media in aanloop naar 9 juni”, 2010

Lievrouw, Leah A. “Oppositional and Activist New Media: Remediation, Reconfiguration, Participation.” Proceedings of the Ninth Participatory Design Conference 2006. New York: ACM Press. 115-124.

Nic Newman, Onderzoek Britse verkiezingen 2010.

Mikolaj Jan Piskorski (Associate professor and  a Marvin Bower Fellow in the Strategy unit at Harvard Business School. 2009). Understanding Users of Social Networks. 2009

Stirland, Sarah Lai. “Inside Obama's Surging Net-Roots Campaign.” Wired Online 3 March 2008

Sysomos, Replies and Retweets on Twitter, 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten