zaterdag 16 oktober 2010

Reflectie op lezing Jeroen Steeman...(week 5)

Jeroen Steeman – internetcampaigner GroenLinks Europe – gaf 21 oktober een lezing over het onderwerp ‘Nieuwe Media en Politiek: Participatie”. Een onderwerp dat door de exponentiële groei van sociale media zeer actueel is. Hij startte zijn lezing met de tekst: “Crisis in de Politiek”. Hij doelde hiermee op het veranderende politieke klimaat ten opzichte van communicatie richting het publiek.Waar de communicatiestroom voornamelijk vanuit de richting van politici plaats vond (massa media: televisie, krant, radio), is met de komst van het internet een andere manier van communicatie ontstaan. Politiek nieuws komt niet alleen via de geijkte paden naar buiten, maar komt ook van de burger zelf. De burger is in staat zijn eigen nieuws te maken. “Iedereen heeft in potentieel een miljoenenpubliek”, aldus Steeman. Daarnaast is het volgens Steeman steeds gemakkelijker – Twitter, blogs, sociale netwerken, fora etc. – om als burger zelf mee te participeren binnen het politieke debat.


Vervolgens nam Steeman ons mee in de wereld van GroenLinks. Dus op welke wijze GroenLinks haar publiek probeert te bereiken via sociale media. Hierin haalde hij de voorbeelden aan die zij nu gebruiken. Het sterke aan deze voorbeelden is het consequent inzetten van Femke Halsema als authentiek ‘marketingtool”. Ze zit op Twitter (104.991 volgers), Facebook (9993 fans), Hyves (25.049 vrienden) en YouTube (233 video’s). Helaas miste ik de diepgang op dit onderwerp, want wat doen ze nu daadwerkelijk met deze volgers, fans, vrienden en video’s. Hij benoemde meer de aantallen en bleef voornamelijk hangen in de cijfertjes. Ik vroeg hem daarom ook: “Gebruiken jullie deze sociale media dus als pure marketingtool?”. Steeman beantwoorde deze vraag met een ‘Ja’, maar voegde daaraan toe dat ze wel consequent een authentiek verhaal blijven vertellen. Ik had graag wat inhoudelijker in willen gaan op wat sociale media eigenlijk voor GroenLinks betekenen. Wat ze er mee behalen. Of het invloeden heeft op het aantal stemmen wat ze vergaren. Het bleef wat op de oppervlakte.

Verder gaf Steeman aan dat GroenLinks zich sterk maakt met het opzetten van een online campagnecentrum/platform. Hier kunnen GroenLinks aanhangers terecht voor materiaal voor het voeren van campagne. In het verhaal van Steeman miste ik de interactiviteit met deze aanhangers. Hij gaf aan dat aanhangers op dit platform een formulier konden downloaden waarop stond welke handelingen ze moesten verrichten voor het voeren van campagnes. Hij schiet hierin volledig de mogelijkheid tot interactiviteit voorbij. Hij zou juist een platform moeten neerzetten, waar fanatieke aanhangers zelf met campagne ideeën kunnen aankloppen. Hierdoor kan GroenLinks tot nieuwe inzichten komen. Maar hij zou ook bijvoorbeeld de fans (Facebook) van Femke Halsema hier actief in kunnen betrekken. Zodoende worden die online GroenLinks aanhangers actief betrokken bij deze partij.

Het was kortom een informatieve lezing, waarin Steeman zijn functioneren binnen GroenLinks Europe toelichtte. Het bleef helaas wat oppervlakkig betreffende de kennis en mogelijkheden rondom sociale media. Ik had graag gezien dat Steeman zich wat meer toespitste op wat sociale media nou echt betekend voor GroenLinks en wat de toekomst zou kunnen brengen. Een wat visionairdere blik op sociale media. De informatie dat nou verschaft werd, was eigenlijk allemaal gesneden koek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten