woensdag 20 oktober 2010

Blog Feedback op Lara Coomans...(week 5)

In het kader van deze cursus zal er twee keer feedback gegeven worden op een blog van een medecursist. Het eerste blog waar ik feedback op zal geven is die van Lara Coomans. Allereerst zal ik ingaan op de vormgeving van haar blog. Haar blog oogt wat saai en refereert in mijn optiek niet direct aan Nieuwe Media. Ze maakt – zover ik kan waarnemen – gebruik van een standaard lay-out, wat ten koste gaat van de aanspreekbaarheid van haar blog. Wellicht dat ze een zakelijk uitstraling nastreeft, maar persoonlijk denk ik dat het goed is om aan een blog een eigen ‘touch’ te geven. Dit zodat een blog meer in het oog springt, waardoor je sneller geneigd bent het te lezen. De opbouw daarentegen zit wel sterk in elkaar. Het oogt overzichtelijk en alles is goed leesbaar. Ik persoonlijk denk dat een blog meer aanspreekt wanneer de ‘koppen’ boven artikelen origineel gekozen zijn. Dit draagt volgens mij bij aan de nieuwsgierigheid van de lezer, waardoor ze sneller geneigd zijn het artikel te lezen. Op het gebied van vormgeving en opbouw denk ik dat Lara kortom wat creatiever mag zijn. Dit versterkt namelijk de nieuwsgierigheid en interesse van de lezer.



Inhoudelijk gezien zijn haar artikelen sterk. Ze geeft een duidelijke en beknopte analyse van de desbetreffende literatuur en gastcolleges. Ze is daarom pro-actief bezig met de literatuur en heb het gevoel dat ze ook exact weet waar ze over schrijft. Ze komt goed tot de kern en weet de essentie van de literatuur helder en begrijpelijk te verwoorden. Waar ze in mijn optiek nog kan verbeteren is het combineren van de literatuur en de gastcolleges. Ze beschrijft nu alle literatuur en gastcolleges afzonderlijk van elkaar. Ik denk dat het goed is, dat ze juist de literatuur en de gastcolleges aan elkaar refereert. Hierdoor zal er een kritisch onderbouwt artikel ontstaan. Nu blijft het min of meer een samenvatting van de gebruikte literatuur.

De schrijfstijl van Lara is zeer duidelijk. Ze kan helder, scherp en to-the-point schrijven, waardoor de artikelen goed leesbaar zijn. Ik denk wel dat haar stijl van schrijven niet volledig aansluit op de academische manier van schrijven. Dit zou ook te wijten kunnen zijn aan de onduidelijkheden betreffende de manier van schrijven binnen deze cursus. Ze maakt namelijk veel gebruik van ‘je’, ‘we’, ‘jij’ en ‘wij’, waardoor ik het gevoel krijg dat ze de artikelen meer vanuit emotie en eigen visie schrijft, dan vanuit een academisch perspectief.

Tenslotte maakt Lara zowel in de tekst als na de tekst  geen gebruik van officiĆ«le bronvermeldingen bij haar artikelen. Dit kan ook te wijten zijn aan de onduidelijkheden die rond dit onderwerp zijn ontstaan. Desalniettemin denk ik dat het gebruik officiĆ«le bronvermeldingen en verwijzingen wel belangrijk zijn, omdat het hierdoor gemakkelijker is voor de lezer om de bronnen te vinden. Maar het geeft de artikelen ook een academisch karakter. Persoonlijk vindt ik het gebruik van eigen gevonden bronnen binnen de artikelen ook belangrijk. Dit versterkt je eigen visie binnen een artikel en is het mogelijk je eigen mening goed te onderbouwen. Ze schrijft bijvoorbeeld in het artikel auteursrecht het volgende: “Ik ben het hier niet mee eens, als je al deze technologiespecifieke regelgeving wilt toepassen op (illegale) digitale distributie, pak dan de websites zelf(naar mijn idee ook praktisch onmogelijk, maar toch)”. Hierin brengt ze haar persoonlijke mening duidelijk naar voren, maar blijft het ongenuanceerd en niet gestoeld op bronnen. Wanneer ze deze mening had onderbouwt met bronnen had het meer impact binnen het artikel gemaakt en had het bijgedragen aan het academisch niveau van het artikel.

Ik vind het kortom een blog dat beschikt over een heldere en overzichtelijke structuur, maar kan qua vormgeving wat creatiever ingericht worden. De artikelen zijn sterk en ze beheerst de literatuur goed. Ze laat zien dat ze pro-actief met de literatuur en gastcolleges is omgegaan. Denk wel dat ze de literatuur en gastcolleges aan elkaar mag refereren, zodat de artikelen meer kritisch en academisch ogen. Haar schrijfstijl is helder, sterk en goed leesbaar, maar mist het academische karakter. Ik denk dat ze in het verdere verloop van haar blog deze puntjes zeker zal oppakken en heb daar daarom alle vertrouwen in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten