dinsdag 9 november 2010

Reflectie op cursus...(week 7)

'Nieuwe Media in het Actuele Debat' is de naam van deze cursus. Een cursus dat letterlijk in het teken stond van nieuwe media en het debat. En ook een cursus dat mij goed bevallen is, doordat het mij toch relevante kennis en ervaring heeft mee kunnen geven. Ik heb kunnen experimenteren met debatteren en voorzitten, waardoor ik er achter ben gekomen dat dit zeker niet mijn sterkste punten zijn en daardoor nog onderhevig zijn aan ontwikkeling. Daarnaast hebben de debatten ook bijdragen aan het verbreden en verdiepen van mijn kennis rond de diverse onderwerpen die aan bod kwamen. Juist de mogelijkheid tot interactie en actieve participatie hebben dit kunnen bewerkstelligen.






De opzet van de debatten zat mijns inziens goed in elkaar. Iedereen kreeg zodoende de mogelijkheid zich te ontwikkelen op het gebied waar hij/zij dat graag wilde. Alleen ben ik van mening dat het indelen van de debatgroepen op een andere manier had gemoeten. De verdeling was onevenredig. Groepen variĆ«rend van 7 tot 4 zorgden er eigenlijk voor dat niet iedereen gelijke kansen kreeg. De kleine groepen moesten meer input brengen ten opzichte van de grote groepen.


Over de opdrachten is mijn mening verdeeld. De analyses heb ik als zeer prettig ervaren doordat kennis uit de praktijk - gastcolleges - gerefereerd kon worden aan kennis uit de literatuur en waar nodig eigen gevonden materiaal. Hierdoor werd mijn kennis en interesse rond de onderwerpen vergroot. Daarentegen heb ik wel moeite met de hoeveelheid opdrachten die er geschreven moesten worden. Ik denk namelijk dat het ten koste gaat van de kwaliteit van de belangrijke opdrachten. De vele reflecties hadden in mijn optiek veel minder gekund, zodat de focus meer op de analyse had kunnen liggen. Daarbij werd in handleiding aangegeven dat in de week dat jezelf een debat voert, je geen analyse e.d. hoefde te schrijven. Helaas was dit wel de bedoeling, waar ik te laat achter kwam. Hierdoor heb ik een behoorlijke inhaal slag moeten maken.


Verder snap ik het idee van een blog, alleen mis ik de relevantie van een blog. Wellicht dat het voor mensen die nog geen ervaring hadden met blogs wel relevant was, maar persoonlijk frustreerde het mij dat ik de essentie van een blog eigenlijk misbruikte. Voor mij voelde het meer aan als opslagplaats. Een plaats waar ik al mijn geschreven stukken op plaatste. Ik denk dat in vervolg de blog wel op dezelfde wijze gebruikt kan worden, maar dat de discussie op deze blogs meer gestimuleerd moet worden, zodat het ook daadwerkelijk meerwaarde oplevert.


Tot slot was ik zeer tevreden over mijn docent Erna Kotkamp. Ze wist in alle colleges de stof duidelijk en begrijpelijk toe te lichten. Ze had een goed inlevingsvermogen, waardoor ze goed kon levellen met de studenten. Hierdoor gaf ze ons vaak de gelegenheid om over diverse onderwerpen te discussiĆ«ren, wat weer ten goede kwam van het kennisniveau van de groep en de studenten. De werkcolleges waar daarom zeer interactief en leerzaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten